zaterdag 23 juli 2011

'Woorden die ik vaak gebruik, maar waar ik mezelf wel om haat'-top10

1: Leuk, stom, leeg, fantasieloos woord, wat ik mezelf toch de hele tijd hoor zeggen: 'Kijk, wat een leuke poes!' 'Leuke broek heb je aan' en 'Ach, wat leuk jou te zien!' Het is woord nooit nodig, er zijn zoveel betere alternatieven: 'Kijk, wat een erotische kat!', 'Erotische broek heb je aan!' en 'Ach, wat erotisch om jou hier te zien!'
2: Super, ik ben het waarschijnlijk gaan gebruiken omdat ik niet meer steeds het woord heel voor woorden wou stoppen. Met als resultaat dat ik dus vaak 'Superleuk!' roep en klink als een koormeisje.
3: Heel, alsof ik bang ben dat alle woorden van zichzelf niet krachtig genoeg zijn, probeer ik voor alles maar heel te zetten, 'heel naar,' 'heel leuk', 'heel mannelijk', 'heel pseudo-wetenschappelijk.' Dus een boodschap aan mezelf: HEB EEN BEETJE VERTROUWEN IN AL DIE WOORDEN JAN!
4: Kut, is zo ik ben een boos-op-de-wereld-pubermeisje: 'Mijn ouders zijn kut, het systeem waarin we leven is kut en dat Heartbreak High niet meer elke dag op televisie is is kut', maar ja dat laatste is natuurlijk ook echt kut.
5: Top. 'Dus Jan, dus om half acht in die nieuwe sushibar?' 'Oké, top!' IK HAAT MEZELF! IK WIL MEZELF WAT AANDOEN!
6: Toen, ik heb nogal de behoefte om als een vijfjarige elk verhaal aan elkaar te rijgen met ontelbare 'en toens' waardoor het verhaal verandert in één lange zin.
7: Kanker. Ik heb zelfs ooit een column geschreven, met het risico voor eeuwig in de boeken te komen als moralist, dat ik met kanker schelden echt naar vind, en toch floept het als er iets ergs gebeurt (de aardbeienkwark is op bijvoorbeeld) opeens uit mijn mond.
8: Echt, alsof ik continu bang dat mensen me niet geloven, doorspek ik echt al mijn zinnen met 'echt.
9: Hmmm, het is niet echt een woord, maar wel vervelend dat als mensen een verhaal aan me vertellen ik na elke zin die ze maken 'hmmm' zeg om duidelijk te maken dat ze door mogen naar hun volgende zin.
10: Beetje, alsof ik net een assertiviteitstraining heb gedaan en nu voor het eerst moet gaan zeggen wat ik op mijn hart heb, maar nog niet helemaal durf en dan maar alles wil afzwakken met een beetje: 'ik vind het wel een beetje vervelend dat je mijn moeder tot drie keer toe hebt geprobeerd te tongen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten