vrijdag 25 november 2011

Top 10 Presentatie Irritaties

Deze week ben ik voor mijn werk op een congres in Manchester (kijk nou hoe internationaal Lijstjes Will Never Die deze week wel niet is!). Het congres gaat over softwaretesten, maar dat doet er niet echt toe. Op zo'n congres zie je dan allemaal presentaties (a.k.a. 'praatjes') en sommigen daarvan zijn best okay. Sommigen zijn eigenlijk heel goed. Maar best veel zijn gewoon heel slecht. En meestal worden dezelfde fouten gemaakt in die slechte presentaties. Bij deze mijn top 10 van dingen die me irriteren bij slechte presentaties.

10) Te veel tekst per slide (kom op mensen, het is geen essay.)

9) Niet-intuïtieve grafieken en diagrammen (Een grafiek met 32 punten en 44 lijnen in 16 verschillende kleuren gaat je verhaal niet duidelijker maken. Een staafdiagram ontworpen door M.C. Escher ook niet trouwens.)

8) Saaiheid (Dit kan gemeten woorden met het zogenaamde H.V.W.I.M.M.C quotiënt*)

7) Moeilijk Engels (Ik raakte heel erg in de war door een Schot die het in zijn verhaal over softwaretesten heel vaak over Rotterdam leek te hebben. Totdat ik erachter kwam dat hij eigenlijk 'rather than' zei. Hoewel ik daarna nog niet heel veel wijzer was.)

6) Geforceerde publieksparticipatie (Waarom zou ik -gedistingeerde business-professional die ik er ben- gaan zwaaien, klappen of iets aan mijn buurman vragen omdat een lul op een podium dat vraagt?)

5) Gebruik van Dilbert stripjes (Ja, we weten het, je werkt in de IT en je vind Dilbert het grappigste ooit (op een level 40 Ice Dwarf met een broadsword of fire damage na dan). Is het nodig om zo'n gigantisch cliché te zijn?)

4) Afkortingen gebruiken zonder ze uit te leggen (Na de afkortingen BA [Business Analyst], TRP [Test Resource Pool], MTBF [Mean Time Between Failure] en BCP [Basic Change Program] ben ik de AOSI**-methode toe gaan passen.)

3) Vragen aan het publiek waarvan het duidelijk is dat er een antwoord wordt verwacht dat niet het goede antwoord is (Als een spreker een vraag stelt als 'wie van jullie denkt dat dit een goede definitie is van een testcase?' dan weet je dat de mensen die hun handen opsteken het fout gaan hebben. Heel vervelend.)

2) Theorie waar je niets aan hebt (Wat heb ik eraan om te weten dat er vier soorten situationeel leiderschap zijn die zich allemaal op een bepaalde plaats in een bepaald verzonnen diagram bevinden? Als ik iets over verschillende soorten situationeel leiderschap en waar deze zich bevinden in een bepaald verzonnen diagram bevinden had willen weten dan was ik het boek 'verschillende soorten situationeel leiderschap en waar deze zich bevinden in een bepaald verzonnen diagram' wel gaan lezen. Een echte page-turner trouwens.)

1) Word art (Er is vrijwel nooit een goede reden voor tekst om te vliegen, draaien, stuiteren, knipperen of faden. Denk er even serieus over na. Dan zul je tot diezelfde conclusie komen.)


* HVWIMMC quotiënt = Hoe Vaak Wil Ik Mijn Mail Checken quotiënt dat kan worden verkregen door het aantal keer dat je je mail wil checken tijdens de presentatie te delen door het totale aantal minuten dat een presentatie duurt

** AOSI = Awake Outside, Sleep Inside. Een methode waarbij je lichamelijk nog wakker lijkt maar waarbij je geestelijk al slaapt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten